Jeff Bezos is de oprichter van Amazon, een van de grootste en meest invloedrijke bedrijven ter wereld. Zijn visie op e-commerce en zijn meedogenloze focus op klantgerichtheid en groei hebben de detailhandel, cloud computing en vele andere sectoren getransformeerd, en maakten hem een van de rijkste mensen ter wereld.

1. Oprichting van Amazon in een garage (1994)

Na een succesvolle carrière op Wall Street, besloot Jeff Bezos in 1994 zijn goedbetaalde baan op te zeggen en naar Seattle te verhuizen om een online boekwinkel te beginnen. Hij startte Amazon.com vanuit de garage van zijn huurhuis.

Hij koos voor boeken omdat het een productcategorie was met miljoenen titels, veel meer dan een fysieke winkel kon aanbieden. Zijn visie was echter veel groter: Amazon moest een ‘everything store’ worden.

amazon oprichintg

2. Naam ‘Amazon’: Grootste rivier, grootste selectie

Bezos koos de naam ‘Amazon’ omdat het begon met de letter ‘A’ (hoog in alfabetische lijsten) en verwees naar de Amazone-rivier, de grootste rivier ter wereld. Dit weerspiegelde zijn ambitie om de grootste selectie ter wereld aan te bieden.

Een eerdere naam die hij overwoog was ‘Cadabra’ (zoals in ‘abracadabra’), maar dit werd afgedaan omdat het te veel leek op ‘cadaver’ (lijk).

3. Klantobsessie als kernwaarde

Een van de kernprincipes van Bezos en Amazon is een obsessieve focus op de klant. Beslissingen worden vaak genomen vanuit het perspectief van de klantwaarde op lange termijn, zelfs als dit op korte termijn ten koste gaat van de winst.

Dit leidde tot innovaties zoals klantrecensies, ‘one-click shopping’, gepersonaliseerde aanbevelingen en het Prime-lidmaatschap met snelle, gratis verzending. Bezos liet vaak een lege stoel bij vergaderingen staan om de ‘klant’ te symboliseren.

4. Diversificatie: Meer dan alleen boeken

Al snel breidde Amazon zijn aanbod uit van boeken naar muziek, video’s, elektronica en vele andere productcategorieën. Bezos’ strategie was om te investeren in groei en marktaandeel, vaak met lage marges.

Later volgden nog grotere diversificaties, zoals Amazon Web Services (AWS), de Kindle e-reader, de Echo smart speaker (met Alexa), streamingdiensten (Prime Video, Music) en de overname van Whole Foods Market.

5. Met Amazon Web Services (AWS) wordt het geld verdiend

Een van de meest succesvolle en winstgevende onderdelen van Amazon is AWS, de cloud computing-divisie. Oorspronkelijk ontwikkeld om Amazons eigen complexe IT-infrastructuur te beheren, biedt AWS nu clouddiensten (zoals rekenkracht, opslag, databases) aan miljoenen bedrijven wereldwijd.

AWS is uitgegroeid tot de dominante speler in de cloudmarkt en genereert een groot deel van de operationele winst van Amazon, wat investeringen in andere, minder winstgevende segmenten mogelijk maakt.

6. De Kindle revolutie

Met de introductie van de Kindle e-reader in 2007 ontwrichtte Amazon de traditionele boekenmarkt opnieuw. De Kindle maakte het mogelijk om digitale boeken direct te kopen en te lezen op een apparaat met een e-ink scherm dat leest als papier.

kindle
Matthew Nichols1 / Shutterstock.com

Dit versnelde de overgang naar digitaal lezen en versterkte Amazons positie als dominante speler in de boekenverkoop.

7. Blue Origin, de ruimtevaartambities van Bezos

Naast Amazon richtte Bezos in 2000 zijn eigen ruimtevaartbedrijf op: Blue Origin. Het doel van Blue Origin is om ruimtevaart goedkoper en toegankelijker te maken, met een langetermijnvisie om ‘miljoenen mensen in de ruimte te laten leven en werken’.

Het bedrijf ontwikkelt herbruikbare raketten (zoals de New Shepard voor suborbitale ruimtevluchten en de New Glenn voor orbitale lanceringen) en heeft al succesvolle bemande toeristische ruimtevluchten uitgevoerd, waaronder een vlucht met Bezos zelf aan boord in 2021.

9. Eigenaar van The Washington Post

In 2013 kocht Jeff Bezos persoonlijk de invloedrijke Amerikaanse krant The Washington Post. Deze overname kwam als een verrassing voor de mediawereld.

Onder zijn eigendom heeft de krant geïnvesteerd in digitale transformatie en onderzoeksjournalistiek, en heeft het een periode van groei doorgemaakt. Bezos benadrukt dat hij zich niet bemoeit met de redactionele inhoud.

10. Een van de rijkste mensen ter wereld

Dankzij het enorme succes van Amazon en de stijging van de aandelenkoers, werd Jeff Bezos in 2017 de rijkste persoon ter wereld, een positie die hij sindsdien afwisselend heeft bekleed met andere miljardairs zoals Elon Musk en Bernard Arnault.

Zijn vermogen wordt geschat op honderden miljarden dollars, grotendeels bestaande uit zijn aandelenpakket in Amazon.

11. Bewonderd en bekritiseerd

Bezos wordt enerzijds bewonderd om zijn visie, ondernemerschap en de manier waarop hij industrieën heeft getransformeerd. Anderzijds krijgt Amazon veel kritiek vanwege zijn dominante marktpositie, de behandeling van magazijnmedewerkers, belastingontwijking en de impact op kleine bedrijven.

Bezos zelf staat bekend als een veeleisende, data-gedreven leider met een intense focus op efficiëntie.

12. Terugtreden als CEO (2021)

In juli 2021 trad Jeff Bezos terug als CEO van Amazon, na 27 jaar aan het roer te hebben gestaan. Hij werd opgevolgd door Andy Jassy, de voormalige CEO van AWS.

Bezos bleef aan als uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur, waardoor hij betrokken blijft bij belangrijke strategische beslissingen, maar zich meer kan richten op andere projecten zoals Blue Origin, de Washington Post en zijn filantropische activiteiten (zoals de Bezos Earth Fund).

13. Zijn huwelijk met MacKenzie Scott eindigde na 25 jaar


Jeff Bezos was 25 jaar getrouwd met MacKenzie Scott, met wie hij vier kinderen heeft. Na hun scheiding in 2019 kreeg zij 25% van hun gezamenlijke Amazon-aandelen, waarmee ze een van de rijkste vrouwen ter wereld werd.

Sindsdien staat ze bekend om haar grootschalige filantropie: ze heeft al tientallen miljarden dollar weggegeven aan goede doelen via directe giften, vaak zonder veel media-aandacht of voorwaarden.

14. Hij heeft een nieuwe liefde,  Lauren Sánchez

Na zijn scheiding kreeg Bezos een relatie met de Amerikaanse tv-presentatrice en helikopterpiloot Lauren Sánchez. De twee traden veel in de openbaarheid en zijn inmiddels verloofd. Samen delen ze een passie voor ruimtevaart en filantropie – Sánchez speelt ook een rol binnen Blue Origin. Hun relatie kreeg veel aandacht in de media, mede door hun gezamenlijke optredens op gala’s en events.

Jeff Bezos’ reis van een online boekwinkel in een garage tot het hoofd van een van ’s werelds meest waardevolle bedrijven is een modern ondernemersverhaal. Zijn innovatieve geest, klantobsessie en langetermijnvisie hebben de manier waarop we winkelen, lezen, en technologie gebruiken fundamenteel veranderd. Hoewel niet onomstreden, is zijn impact op de wereldeconomie en de samenleving onmiskenbaar.

© 2025 by groei.media kvk: 30256107