De campagne BOB – Bewust Onbeschonken Bestuurder is een van de bekendste verkeersveiligheidscampagnes in Nederland en België. Sinds de introductie heeft het concept veel levens gered en is het een begrip geworden. Hier zijn 10 weetjes over BOB.

1. De campagne begon in België

De BOB-campagne werd in 1995 in België gelanceerd door het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Het doel was om bestuurders bewust te maken van de gevaren van rijden onder invloed.

2. Nederland volgde in 2001

Na het succes in België werd de BOB-campagne in 2001 in Nederland geïntroduceerd door Veilig Verkeer Nederland (VVN), samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

3. Wat betekent BOB eigenlijk?

De afkorting BOB wordt vaak vertaald naar “Bewust Onbeschonken Bestuurder”, wat betekent dat iemand nuchter achter het stuur zit en de verantwoordelijkheid neemt om veilig te rijden.

4. Het concept is internationaal overgenomen

Het idee van een nuchtere bestuurder is zo succesvol dat andere landen vergelijkbare campagnes hebben gestart. In Engeland heet het “Designated Driver”, in Duitsland “Taxiheld” en in Frankrijk “Sam”.

5. BOB moet van tevoren worden aangewezen

Een echte BOB wordt vooraf gekozen. Het idee is dat vriendengroepen voordat ze gaan drinken afspreken wie die avond nuchter blijft, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.

6. Er zijn meer dan 8 miljoen BOB-sleutelhangers uitgedeeld

Als beloning voor verantwoord rijgedrag krijgen nuchtere bestuurders vaak een BOB-sleutelhanger. In Nederland en België zijn er inmiddels meer dan 8 miljoen uitgedeeld.

7. Alcohol is nog steeds een groot probleem in het verkeer

Ondanks de campagne blijft rijden onder invloed een belangrijke oorzaak van verkeersongelukken. In Nederland en België zijn 1 op de 5 verkeersdoden gerelateerd aan alcoholgebruik.

BOB is al jarenlang een krachtige en herkenbare verkeersveiligheidscampagne. Door de positieve en humoristische benadering heeft het concept zich diepgeworteld in de Nederlandse en Belgische samenleving. En zeg nou zelf: wie wil er nou geen BOB-sleutelhanger als beloning voor het redden van levens?

© 2025 by groei.media kvk: 30256107