De flitspaal is een van de meest besproken uitvindingen in het verkeer. Voor sommigen een noodzakelijke maatregel om de veiligheid te waarborgen, voor anderen een irritant apparaat dat snelheidsboetes uitdeelt.

1. De eerste flitspaal stond in Nederland

De Flitspaal is bedacht in Nederland. De eerste flitspaal werd in 1958 in Rotterdam geplaatst om snelheidsovertredingen vast te leggen. Sindsdien is het gebruik ervan wereldwijd verspreid.

2. Flitspalen werken met verschillende technologieën

Moderne flitspalen maken gebruik van diverse technologieën om snelheidsovertredingen te detecteren. Dit varieert van radarsystemen en laserstralen tot inductielussen die in het wegdek zijn geplaatst. Deze laatste meten hoe snel een voertuig over sensoren rijdt.

3. Niet alle flitspalen staan altijd aan

Veel mensen denken dat elke flitspaal altijd actief is, maar dat is niet waar. Sommige flitspalen hebben alleen een preventieve functie en maken geen foto’s. Dit wordt gedaan om kosten te besparen, terwijl de zichtbare aanwezigheid van de paal bestuurders toch afremt.

4. Flitspalen registreren meer dan snelheid

Flitspalen worden niet alleen gebruikt om snelheidsovertredingen vast te leggen. Er bestaan ook roodlichtcamera’s die registreren of een bestuurder door rood rijdt, en trajectcontrolesystemen die de gemiddelde snelheid over een langere afstand meten.

5. Nederland heeft honderden flitspalen

In Nederland staan meer dan 600 vaste flitspalen verspreid over het hele land. Ze zijn strategisch geplaatst op plekken waar vaak ongevallen gebeuren of waar de maximumsnelheid regelmatig wordt overschreden.

6. Flitspalen zorgen voor minder ongevallen

Onderzoeken tonen aan dat flitspalen bijdragen aan verkeersveiligheid. Op plekken waar flitspalen staan, neemt het aantal snelheidsovertredingen en verkeersongelukken aanzienlijk af, wat bewijst dat ze een preventieve werking hebben.

7. Er bestaan slimme flitspalen

Moderne flitspalen zijn slim geworden. Ze kunnen niet alleen snelheidsovertredingen vastleggen, maar ook andere zaken controleren, zoals het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur of het niet dragen van een gordel.

8. De meeste boetes worden opgelegd door trajectcontroles

Hoewel flitspalen vaak worden gezien als de grote boeteverstrekker, blijkt uit statistieken dat trajectcontroles verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de boetes in Nederland. Deze systemen meten de gemiddelde snelheid over een langere afstand, wat moeilijker te omzeilen is dan een enkele flitspaal.

© 2025 by groei.media kvk: 30256107