Ze begonnen als bescheiden batterijproducent, maar inmiddels staat BYD (Build Your Dreams) symbool voor de revolutie in elektrisch rijden. Terwijl traditionele autobedrijven worstelen met de overstap naar elektrisch, dendert BYD in volle vaart vooruit. Hier zijn 10 dingen die je moet weten over de Chinese gigant die Tesla naar de kroon steekt.
1. BYD is niet begonnen als autofabrikant
In 1995 richtte Wang Chuanfu BYD op in Shenzhen, China, met één duidelijke missie: batterijen maken. Geen auto’s, geen motoren – alleen batterijen, vooral voor mobiele telefoons. Pas in 2003 waagden ze zich aan de auto-industrie, toen ze autofabrikant Qinchuan overnamen. Wat begon als een extra project groeide uit tot hun belangrijkste tak.
2. Ze zijn ’s werelds grootste producent van elektrische voertuigen
In 2023 passeerde BYD een historische mijlpaal: ze verkochten meer dan 3 miljoen voertuigen in één jaar, waarvan het grootste deel elektrisch of hybride was. Daarmee versloegen ze zelfs Tesla in aantallen. BYD is niet alleen de grootste in China, maar inmiddels ook wereldwijd dé speler om rekening mee te houden.
3. Warren Buffett stapte vroeg in
In 2008 investeerde Warren Buffett via zijn bedrijf Berkshire Hathaway in BYD. Hij kocht toen ongeveer 10% van het bedrijf voor 230 miljoen dollar. Critici fronsten hun wenkbrauwen, maar Buffett lachte het laatst: zijn investering groeide uit tot een van de meest winstgevende in zijn portfolio.
4. BYD produceert vrijwel alles zelf

In tegenstelling tot veel andere autobouwers besteedt BYD nauwelijks iets uit. Ze ontwerpen en bouwen hun eigen batterijen, motoren, halfgeleiders en zelfs de chips die nodig zijn voor moderne elektrische auto’s. Deze extreme mate van vertical integration geeft BYD een enorme voorsprong op het gebied van kosten en snelheid.
5. Ze bouwen niet alleen auto’s
BYD heeft zijn vingers in veel meer sectoren dan je zou denken. Ze produceren ook elektrische bussen, vorkheftrucks, treinen, en zelfs monorails. Grote steden over de hele wereld – van Los Angeles tot Sydney – gebruiken inmiddels BYD’s elektrische bussen voor hun openbaar vervoer.
6. Ze namen afscheid van benzineauto’s – voorgoed
In april 2022 maakte BYD een radicale beslissing: ze stopten volledig met de productie van benzineauto’s. Daarmee werden ze de eerste grote autofabrikant ter wereld die deze stap zette. Sindsdien produceert BYD alleen nog volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen.
7. Ze breken ook door in Europa
In 2022 en 2023 begon BYD met een serieuze aanval op de Europese markt. In landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn modellen als de Atto 3, de Han en de Dolphin inmiddels verkrijgbaar. Ook andere Chinese merken, zoals Zeekr, timmeren aan de weg met luxe elektrische modellen. Interesse in Zeekr? Bekijk dan de Zeekr private lease mogelijkheden.
8. Ze ontwikkelen batterijen die gamechangers zijn
BYD’s Blade Battery, geïntroduceerd in 2020, is een van de veiligste en meest duurzame accutechnologieën ter wereld. De batterij gebruikt lithium-ijzerfosfaat (LFP), is extreem moeilijk in brand te krijgen en heeft een veel langere levensduur dan traditionele lithium-ion batterijen. Het is een doorbraak die niet alleen BYD, maar de hele industrie beïnvloedt.
9. Ze dromen groots – en denken mondiaal
BYD beperkt zich niet tot de Chinese markt. Ze bouwen fabrieken in Thailand, Brazilië, Hongarije en andere landen. In 2024 kondigden ze ook plannen aan voor een gigantische fabriek in Europa, waarmee ze hun positie in de internationale markt verder willen verstevigen.
10. Ze zijn een serieuze bedreiging voor Tesla
Waar Tesla jarenlang de onbetwiste leider was in elektrische voertuigen, heeft BYD zich razendsnel ontwikkeld tot hun grootste concurrent. Hoewel Tesla technologisch nog steeds op sommige fronten voorloopt, biedt BYD een breder aanbod tegen scherpere prijzen. Elon Musk zelf gaf in 2023 toe dat hij BYD nu ziet als “een van onze sterkste rivalen.”
Van batterijen voor telefoons tot wereldwijd marktleider in elektrische mobiliteit: BYD is het ultieme bewijs dat revoluties niet altijd uit Silicon Valley hoeven te komen. Met technologische innovatie, brute snelheid en strategische durf heeft BYD zichzelf getransformeerd tot een naam die niet meer weg te denken is uit de toekomst van vervoer. En ze zijn nog maar net begonnen.